10
Mai
Duminică/ 18:00

Revelația trupului / Bartók Béla: Mandarinul miraculos

A test ébredése
Balet

Spectacol online

Spectacolul
Revelația trupului: https://youtu.be/Xl4qGSC60Pc

Bartók Béla: Mandarinul miraculos: https://youtu.be/64JcJtYMU8A  

 

MELINDA JAKAB - regizor-coregraf
În viziunea coregrafului, dansul este modalitatea prin care trupul și sufletul devin una, făcând apel la acea forță ancestrală, primară: forța trupului. Acesta decide dacă dorim sau dacă merită să realizăm o acțiune. Mișcarea corpului într-un spațiu influențează exteriorul, având astfel puterea de a induce schimbarea. Acest atuu trebuie exprimat și trăit prin intermendiul dansului, cu ajutorul căruia putem intra în contact cu Sinele primordial, cu vechi instincte, cu moștenirea noastră genetică, pe care o păstrăm din generație în generație încă de la începuturile rasei umane.
Prin trup, adică prin această reprezentare materială a spiritului, suntem prezenți în lume, iar prin experiențele trăite ajungem să ne cunoaștem și să ne desăvârșim propria ființă. Trupul este totodată și lăcașul conștiinței de sine. Prin gesturile sale organice, prin nobila simplitate a mișcării de dans, el reprezintă un mijloc total aparte de a ne exprima celorlalți gândurile și sentimentele. Tot el, trupul, ne face să descoperim relații, căutând poduri ce leagă trecutul de prezent. Poduri care poate duc și către un viitor anume, însă acest drum este pavat cu îndoială și multe semne de întrebare.
Dansul trupului nu este o coregrafie care trebuie însușită. Dacă am conștientiza îndeajuns semnalele trupului, am descoperi, poate, amintirile unei vieți întregi.
Tehnic vorbind, un coregraf devine suficient de pregătit în momentul în care se regăsește în fiecare gest, se pierde în fiecare mișcare, se arată prin ea și, în același timp, îi îngăduie spectatorului să înțeleagă spiritul uman în deplinătatea lui.

ZSOLT JANKÓ - dirijor
Ritmuri copleșite de culori
Compozitorii pieselor muzicale alese pentru această seară sunt contemporani. Născuți la finalul secolului al XIX-lea, au trăit toți trei ororile celor două războaie mondiale. Rahmaninov și Bartók își petrec ultimii ani de viață în străinătate, în Statele Unite, iar Prokofiev, ,,deținut" al dictaturii sovietice, se stinge din viață în aceeași zi cu Stalin.
Compozițiile alese, semnate de Prokofiev și de Rahmaninov, nu sunt piese muzicale tipice de avangardă, ele aparținînd mai degrabă romantismului târziu, dar cu toate acestea nu putem să nu remarcăm influența marelui contemporan, Stravinski. Aici mă refer la interesul acordat ritmului ca forță ancestrală și la exploatarea cât mai eficientă a acestuia, însă contrar mentorului lor, Stravinski, care folosește ritmul în forme cât se poate de crude, la Rahmaninov și la Prokofiev găsim o aură mult mai melodică și extrem de colorată a structurii ritmice.
Béla Bartók – Mandarinul miraculos (1919 – 1924)
Bartók compune această piesă cu un simț muzical dramatic inegalabil. Fiecare moment se bazează pe imagini muzicale sugestive și clare. Figura fetei seducătoare și dansurile sale erotice sunt de fiecare dată acompaniate de solouri ale clarinetului. Primul client este un curtezan ofilit, imaginea sa comică reiese din muzica grotescă. Al doilea client este un student sfios, însuflețit de un solo simplu și duios de oboi. Sosirea mandarinului este acompaniată de o temă muzicală întunecată, exotică, cu trimiteri la personalitatea aparte, mistică a vizitatorului.  

RAREȘ ARCADIE CÎMPEAN – asistent-coregraf „Revelația trupului”
Spectacolul „Revelația trupului” printr-o arhitecturizare corporală complexă dar în același timp arhetipală prezintă evoluția darwinistă a mișcării brute. Plecând de la faza naiv-embrională evoluând până la mișcarea „soft-isticat”-robotizată de inteligența artificială, corpul prezintă o biomecanică perfecționată de-a lungul existenței vieții. Mișcarea corporală este trecută în acest spectacol printr-o foarte fină sită, educată și emotiv- emancipată din punct de vedere al limbajului coregrafic și regizoral. Astfel evoluția extraordinară a corpului de balet aduce în fața consumatorului o imagine cât se poate de clară a ceea ce suntem, a ceea ce suntem forțați să devenim fără vrerea noastră și a ceea ce e bine din punct de vedere sufletește și trupește să devenim. Sigur, opțiunea e a noastră.

VIORICA BOGOI - solistă balerină
Prima mea întâlnire cu dansul contemporan a fost în liceu, la orele Melindei Jakab, care m-a descoperit și mi-a devenit mentor, și în cele din urmă coregrafă și regizoare la Opera Maghiară. De atunci și până în ziua de azi a fost o continuă descoperire a corpului meu vis-a vis de acest stil de dans. Un stil de dans care eliberează corpul din interdicțiile multor alte stiluri, și aici vreau să precizez și dansul clasic. Un stil care eliberează trăirile și amplifică sentimentele făcând toate mișcările dansului personale. Pentru mine acest rol este o provocare și o transpunere a călătoriei mele în lumea dansului. În viziunea Melindei totul începe de la facerea lumii, iar rolul meu începe de la vertebrată și evoluează prin trăiri și coregrafie la pasăre, primată, om și în cele din urmă într-o ființă îndoctrinată de tehnologie, ajunsă într-o lume fără sentimente și condusă de Cyborgi. Concepția coregrafică a spectacolului este la fel o evoluție, de la miscările plastice și armonioase ale corpului la mișcări stilizate de robotică. Acest spectacol este cel mai complex de până acum, din punct de vedere coregrafic, dificultatea tehnică a mișcărilor, a decorurilor și costumelor, machiaj și multe alte momente surpriză pe care Melinda le-a introdus în spectacol, ceea ce-l face a fi inedit, diferit și chiar unic. Și cum ziceam este o provocare atât pentru mine cât și pentru toți ceilalți care iau parte la realizarea lui.

VLAD SEBASTIAN – solist balerin în acest spectacol
În anul 2016 vorbeam cu Melinda Jakab, colega și coregrafa mea în multe producții, despre un spectacol de dans (contemporan, neoclasic, clasic) de care să se ocupe într-un viitor apropiat și mi-a promis că vom face în stagiunea 2016-2017. Zis și făcut evident s-a ținut de cuvânt, iar în primăvara anului curent au apărut distribuțiile a doua spectacole „Revelația Trupului” și „Mandarinul Miraculos” primul fiind o premieră iar al 2-lea urmând să îl reluăm după ce la premiera din anul 2007 am participat într-un rol secundar.
Am început munca pentru primul spectacol, montare, repetiții, schimbări de coregrafie, de oameni, etc. Nu la o distanță mare de timp, după ce majoritatea momentelor au fost montate și am început să le punem cap la cap, am realizat în sinea mea că acesta va fi un spectacol extraordinar cu o coregrafie și o concepție modernă, unde abilitățile și potențialul dansatorilor va fi exploatat la maxim. Nu pot să mă rezum la doar câteva cuvinte, sau să fiu modest vizavi de „Revelația Trupului” și vreau să vă spun că este unul dintre cele mai reușite spectacole din cariera mea de balerin, unde povestea evoluției, muzica, interpretare și coregrafia se întâlnesc într-un tot spectacular.
Am convingerea și încrederea că va fi un spectacol minunat, pregătit migălos pentru publicul care va avea ocazia să se bucure de el.
Despre „Mandarinul Miraculos” vreau să spun că in 2007 la premiera spectacolului și mai ales după, mi-am spus că într-o zi EU voi fi Mandarinul, și sunt extrem de încântat că am ajuns aici. O poveste greoaie, dură pentru unii, dar care reflectă foarte bine un adevăr urât al societății în care trăim. Partea de mistic, science-fiction și deznodământul aduc condimentele acestui spectacol. O colaborare exemplară între dansatori, încredere maximă în fiecare coleg cu care împart scena și o onoare să dansez alături de ei în coregrafia Melindei Jakab.
În general, niciodată nu mi-au plăcut rolurile în care nu m-am putut exprima. Sunt un dansator care caută și consider că reușesc de cele mai multe ori să scot din adâncul meu stări, trăiri pe care probabil nu le pot exprima în alte condiții. În coregrafiile Melindei - în limitele rolului - mi se dă ocazia să dau tot, să mă exprim liber, iar în acele momente pe scenă, când publicul este față în față cu mine simt că trăiesc din plin. Sunt extrem de entuziasmat pentru rolurile pe care le interpretez în aceste spectacole și îmi doresc ca pe viitor, atât cât voi mai putea, să mai am parte de astfel de experiențe. Sunt unice!!! Greu de descris în cuvinte.

OCTAVIAN POPA – solist balerin al Operei Române Cluj - invitat 
„Revelația trupului” îmi place că abordează un subiect actual. Mai degrabă o problemă a societăți actuale a prezentului și viitorului asupra tehnologiei și efectele ei asupra oamenilor. Dansul contemporan și stilul Contact Improvisation se potrivește cel mai bine acestui subiect. Este o provocare... „Mandarinul miraculos” este unul din cele mai frumoase roluri pentru un dansator... Energia ce se degajează. Fizic este greu deoarece trebuie să ai putere, forță fizică să ca să le stăpânești. Răscolește fiecare celulă, puterea e supraomenească.
Muzica este bine aleasă. Am simțit ca și coregrafie că formează un fir al unui film dinamic, spontan.

ALIN RÎPĂ – balerin
Clasa a 9-a, o sală de balet și persoana care știe să te citească atât ca și caracter, dar și ca dansator. Este rețeta cu care am fost preparat de Jakab Melinda. La început, a fost curiozitate, apoi plăcere... Plăcerea de a dansa, de a „manipula” o sală întreagă așa cum vreau eu. Prin atitudine, prin plăcere și prin interes. Cea mai mare satisfacție o am atunci când simt o sală plină de oameni, o sală care trăiește momentele, clipă cu clipă, care râde dacă vreau eu, care plânge dacă vreau eu, care chiar mă încurajează dacă o încurajez! Acum - printre alte rețete care mi-au făcut binele de care aveam nevoie, dar mai ales care a făcut să fiu ceea ce sunt acum - urmează o creație care pentru mine are un impact emoțional. Impactul se datorează „nevrozei” mele de a dansa, de a mă exprima prin mișcări pentru ceea ce știu, vreau și pot. Este creația de care aveam nevoie, acum și aici. Prin aici mă refer la colegi. Ei sunt cei care trec peste sudoarea muncii mele și mereu sunt „plasați” acolo unde-și are fiecare locul, făcându-și simțită prezenta, lăsându-mă pe mine să știu că mereu sunt în spatele meu, fără să o spună, căci muzica nu se oprește, cum nici eu nu vreau să mă opresc. Nu vreau să mă opresc din a face ceea ce îmi place, alături de oameni care din durere emană plăcere. Alături de persoane care au crezut și cred în mine. Alături de colegii mei care s-au dovedit a fi familia mea, pentru că alături de ei, mă simt bine. Respectul de sine îmi dă energia necesară. Șansele de a face roluri importante, îmi dă ambiția fără sfârșit, iar după ce îmi strâng toate acestea, le expun pe scenă. Fiecare are rolul lui. Rolul meu este acela de a dansa și de a aduce cele mai mari bucurii și împliniri sufletești persoanei care a fost acolo lângă mine în clasa a 9-a făcându-mă dansatorul de acum (Melinda). Acest spectacol este despre noi și trebuie să știe toată lumea acest lucru.

KÁLMÁN RÓBERT ATTILA – balerin
10 ani de operă se vor încununa cu ocazia spectacolelor de dans contemporan „Revelația trupului” și „Mandarinul Miraculos”. Poartă deschisă cu meritul coregrafei Jakab Melinda care m-a învățat și mi-a modelat cariera de dansator profesionist. Cariera mea i se datorează ei. Spectacolul „Mandarinul Miraculos” are o însemnătate majoră pentru mine, am debutat cu acest spectacol iar acum după 10 ani, trăirile nu au dispărut ci s-au intensificat, conferindu-mi împlinire profesională pe care voi dori să o împărtășesc cu publicul.

SIMINA IONUȚA OPREAN – balerină
Toată munca fizică și psihică depusă de a învăța coregrafia, muzica, de a-mi corela și coordona mișcările, și de a înțelege concepția coregrafului și încercarea de a mă apropia prin mișcare cât mai mult de ceea ce se dorește, toate aceste stări, sentimente, trăiri mă definesc ca artist dansator. De asemenea întreaga perioadă de pregătire a premierei este deosebită, unică și în același timp memorabilă. Sunt mândră dar și plină de respect și satisfacție pentru că am făcut și fac parte din producțiile coregrafei Jakab Melinda.

DELIA GÖLLNER – balerină
Prin natura meseriei pe care am ales-o, corpul și sufletul sunt instrumentele principale prin care un dansator își poate pune sentimentele pe tavă.
Pentru mine, „Revelatia trupului” reprezintă spectacolul în care colegii mei s-au autodepășit. Fiecare dintre ei sunt puși în evidență de stilul caracteristic al lui Melinda Jakab.
În acest spectacol am rolul unei păsări prădătoare. Acest rol m-a învățat să fiu mai atentă la persoanele cu care dansez și să îmi doresc să am grijă la detaliu.
Consider că s-au ales foarte bine personajele acestui spectacol și că fiecare a fost pus în maximă valoare, chiar dacă uneori a fost greu și nu am reușit să transmitem emoția necesară sau ne-am simțit stângaci.

IOANA TEREBESY - balerină
Pentru mine dansul este modalitatea cea mai frumoasă de a-mi exprima sentimentele. Un motiv pentru care îmi place să lucrez cu coregrafa Melinda Jakab este faptul că aceasta pune mare accent pe emoție și trăire, exploatând expresivitatea balerinilor prin limbajul corporal specific ei. Cu acest limbaj ne întâlnim și în spectacolul de dans contemporan „Revelația trupului”. Datorită mișcărilor plastice și continue create, eu și colegii mei am reușit să ne transpunem în pielea (solzii) personajelor „Peștii preistorici”, rol pe care nu credeam vreodată că îl voi putea interpreta datorită reticenței mele față de pești!

ANDREEA POPA - balerină
Nu știu cum aș putea să scriu în câteva rânduri ce înseamnă acest spectacol pentru mine, dar cred că m-a ajutat să cresc, să mă deschid, să am curaj, să am încredere în mine.
Eu cred că cel mai frumos cadou pe care ți-l poate oferi un coregraf este să te ajute să te descoperi pe tine și calitățile tale, să-ți ofere încredere că le poți valorifica la maxim. Am primit acest cadou de la Melinda, care a știut să găsească fiecăruia dintre noi rolul potrivit.
Pregătirea pentru această premieră ne-a apropiat mai mult unii de alții, ne-a ajutat să fim mai uniți...am trecut împreună prin momente mai grele câteodată, dar și momente de neuitat.

IANC FLORIN - balerin
Pentru mine acest spectacol, la fel ca multe alte producții, a fost o provocare. Spun o provocare deoarece, nu întotdeauna te simți confortabil în rol sau uneori nu ești conștient că totuși rolul ți se potrivește. ˝Frica˝ să fi criticat te face uneori să nu mai fi tu însuți. Dar totuși după ce începi să simți, să ști și să înțelegi tema spectacolului totul se rezumă la multă muncă și bineînțeles la o înterpretare cât mai corectă a rolului. Sincer mă bucur mult că fac parte din această producție și totodată cred că este unul dintre cele mai reușite spectacole, având la bază o dinamică bună și o complexitate, care sunt foarte bine scoase în relief. S-a lucrat mult la acest spectacol, și sunt convins că va avea succes foarte mare, deoarece fiecare rol a fost gândit și transpus pe fiecare dansator în parte. Datorită coregrafilor, dansatorul poate să-și etaleze cunoștințele și talentul în acest spectacol.

OANA SIMINIC - balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima”din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Experiența pe care am avut-o până în prezent în „Revelația trupului” este una minunată! Este incredibil cum poți transpune elemente ale naturii prin dans și să le poți da o formă complexă. Starea pe care ți-o transmite este una frumoasă și de suspans în care fiecare lucru este făcut în detaliu, de la o mișcare până la sentimentul care trebuie transmis.

RĂZVAN PAVEL - invitat
Pentru mine acest spectacol a însemnat descoperirea mea! Mi-a arătat că pot să fac lucruri pe care nu credeam că pot să le fac. A fost foarte frumos să văd cum de la o mișcare, o încercare, o idee, s-a ajuns la finalizarea acestui spectacol frumos și complex. În final, vreau să le mulțumesc colegilor pentru susținere și coregrafei Jakab Melinda pentru încrederea acordată și pentru ocazia de a face parte din acest proiect!

ANTONIA INDREI - balerină
Acest spectacol într-un act este unul foarte interesant, atât din punct de vedere al coregrafiei cât și al costumelor, care sunt actuale și realiste. Deși sunt angajată de un an și jumătate la operă, acesta este primul spectacol de dans contemporan la care particip și sunt foarte încântată să fac parte din frumosul proiect din acest an creat de Melinda. Toată această experiență trăită de mine la repetiții mă face să evoluez din ce în ce mai mult ca dansator și să îmi doresc să realizez și roluri mai grele în viitoarele spectacole. Chiar dacă rolurile din acest spectacol par ușoare
(pasăre, cyborg, amazoană), ele trebuie studiate și diferențiate cu elemente și stări contrastante pentru a se evidenția. Creativitatea și procesul poveștii, dar și al coregrafiei este foarte bine atinsă de Melinda pentru a fi înțeleasă de publicul vizat și nu numai. Din acest motiv este un spectacol bine realizat ce merită văzut!
Le mulțumesc tuturor colegilor din acest spectacol că sunt o familie frumoasă și dau mereu dovadă de profesionalism, dar mai ales regizorului-coregraf Melinda Jakab pentru că a pus bazele unei noi premiere atât de frumoase și pentru că mi-a dat șansa să fiu parte din povestea sa.

ROBERTA LUPAS - balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Pentru mine spectacolul ,,Revelația Trupului” este un proiect cu totul și cu totul special deoarece este prima mea colaborare cu Opera Maghiară, iar acest lucru mă îndeamnă să dau tot ce e mai bun din mine pentru ca acest spectacol să fie un adevărat succes.
Îmi place foarte mult atmosfera în care lucrăm, ideea spectacolului, coregrafia, muzica și nu în ultimul rând colegii cu care lucrez și coregrafa noastră Melinda Jakab care a reușit din punctul meu de vedere să creeze un spectacol original, plin de emoții și momente unice, un spectacol care ne teleportează într-o altă lume.

DAIANA JELESCU - balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Am minunata șansă de a dansa în spectacolul „Revelația Trupului” în calitate de colaborator.
Întreaga colaborare a fost o experiență grozavă și o etapă profesională notabilă. Am fost plăcut surprinsă de modul de desfășurare a repetițiilor, de felul în care sunt tratați artiștii, de calmul cu care se desfășoară antrenamentele și buna organizare; toate acestea fiind o dovadă a profesionalismului. Mă consider norocoasă că am avut șansa de a asista la montarea unui spectacol de la temelii, urmărind fiecare etapă a procesului creator, care îmi servește ca sursă de inspirație și o bună motivație pentru cariera mea artistică. Din punct de vedere coregrafic, dansul contemporan a fost pentru mine o provocare iar abordarea acestui stil de dans, mi-a lărgit orizonturile arătându-mi o nouă direcție în domeniul coregrafiei. Sunt profund recunoscătoare întregului colectiv al Operei Maghiare, pentru această experiență artistică și în mod deosebit, coregrafei Melinda Jakab pentru răbdarea, pentru încrederea acordată și pentru șansa de a dansa în acest spectacol inedit!

FARKAS EVELIN – balerină, studentă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, secția Artele Spectacolului Muzical
Fiind prima mea colaborare cu Opera Maghiară, la primele repetiții mi-a fost puțină teamă neștiind stilul de lucru a coregrafei Jakab Melinda, dar plăcându-mi coregrafia mi-am dat silința în a executa cât mai corect mișcările. Îmi place modul coregrafei de a lucra cu corpul de balet de la soliști până la ansamblu, în timpul repetițiilor fiind o atmosferă relaxantă, degajată, ceea ce face ca timpul să treacă repede și într-un mod plăcut.
Mă bucur mult că fac parte din acest proiect fiind sigură că o să-și pună amprenta asupra carierei mele. Am asistat la alte spectacole, coregrafii create de ea, admirându-le de fiecare dată, dar așteptările mele oricum au fost întrecute. „Revelația trupului” este un spectacol foarte reușit.


 

 

REVELAȚIA TRUPULUI

Spectacol de dans contepran într-un act

Fragmente din operele lui Sergei Rachmaninov și Sergei Prokofiev 

 

DISTRIBUȚIE: Viorica Bogoi, Vlad Sebastian, Popa Adrian (KID A), Popa Octavian, Ionuța Simina Oprean, Delia Göllner, Ioana Terebesy, Kálmán Róbert Attila, Matei Holeleu, Andreea Popa, Florin Ianc, Rîpă Alin, Oana Siminic 

Ansamlul de balet al Operei Maghiare: Barabás Juliana, Antonia Indrei, Timofte Daniela, Székely Daniel, Madarasz Szerenke, Babos Kinga, Katrinecz Erika, Camelia Lutai, Pavel Razvan, Ciubotariu Smaranda, Lupsan Roberta,  Evelin Farkas, Jelescu Daiana

Cu participarea corului si orchestrei Operei Maghiare Cluj-Napoca

La pian: Nagy Gergő
Scenografie: Tenkei Tibor
Costume: Ledenják Andrea
Asistent costume: Tankó Bernadett
Regia tehnică: Venczel Péter

 

Dirijor Jankó Zsolt
Asistent coregraf: Rareș Arcadie Cîmpean

Regizor-coregraf: Jakab Melinda

 

Bartók Béla
MANDARINUL MIRACULOS

Spectacol de dans contepran într-un act

 

DISTRIBUȚIE

Fată: Viorica Bogoi
Mandarinul: Vlad Moldovan
Vagabonzi: Popa Octavian, Rîpă Alin, Kálmán Róbert Attila
Bătrânul: Rareș Arcadie Cîmpean
Elev: Matei Holeleu 

Cu participarea corului si orchestrei Operei Maghiare Cluj-Napoca

 

Scenografie: Szántó Szilárd
Costume: Bianca Imelda Jeremiás
Regia tehnică: Venczel Péter

 

Dirijor: Jankó Zsolt

Asistent regie: Rusu P. Gabriela

Regizor-coregraf: Jakab Melinda

 

Galerie