25
Februarie
Joi/ 19:00
Camille Saint-Saëns

 Samson şi Dalila

Sámson és Delila
Operă

Spectacol online

 

Dintre cele 12 opere pe care Camille Saint-Saëns le-a creat, doar Samson și Dalila a înfruntat proba timpului intrând în repertoriul literaturii muzicale universale. Apariția acestei opere pe firmamentul capodoperelor genului a durat un deceniu, de la geneză, în 1867, până la prima reprezentație, în stagiunea 1877-1878 a Operei din Weimar.

Inițial, Saint-Saëns a intenționat să compună un oratoriu pe tema biblică din Judecători 13-17, cerând suportul unui tânăr poet Ferdinand Lemaire, căsătorit cu una dintre verișoarele sale. Acesta îl va convinge că povestirea se pretează mai bine unui libret de operă decât unui text de oratoriu. Astfel, între 1867-1869 compozitorul creează actul 2, pe care-l prezintă în 1870 în primă audiție publicului parizian, în variantă de concert cu acompaniament de pian. Publicul a reacționat negativ, în special din cauza subiectului biblic și reticent în ceea ce privește muzica. Această atitudine l-a descurajat pe compozitor care va abandona lucrul până în 1872. Dar o întâlnire providențială îl va face să se răzgândească. Franz Liszt, interesat de creația tinerilor compozitori francezi, l-a întâlnit pe Saint-Saëns la premiera de la Weimar a Aurului Rinului de Richard Wagner. Cunoscându-i opera anterioară, La princesse jaune, cu generozitatea caracteristică personalității sale, l-a încurajat să termine Samson și Dalila, promițându-i că va face toate demersurile pentru a realiza premiera la Weimar. Entuziasmat, Saint-Saëns va finaliza opera până în 1876 dar nici un teatru liric din Franța nu a fost dispus să monteze spectacolul.

Liszt însă s-a ținut de cuvânt, și în 1877, Saint-Saëns a trebuit să adapteze în germană textul și muzica, premiera pentru publicul german având loc la Opera din Weimar. Succesul a fost răsunător însă nici un alt teatru de operă din lume nu a reluat spectacolul, până în 1882 când Opera din Hamburg l-a pus în scenă a doua oară. În Franța, opera Samson și Dalila a primit recunoașterea oficială abia în 1890, premiera având loc la Theatre de lʾEden din Rouen. Popularitatea acestei opere a crescut în ultimul deceniu al secolului XIX atât de mult, încât în 1906, reprezentarea ei a ajuns la un număr de 200 de spectacole jucate pe tot mapamondul. Discografia operei numără nu mai puțin de 20 de spectacole de referință înregistrate din 1936 până în 2007, îmbogățindu-se de atunci încontinu

 

Camille Saint-Saëns

 Samson şi Dalila

Operă în trei acte

Libret: Ferdinand Lemaire

 

 

Marele Preot
Bătrânul Evreu
Mesagerul
Primul filistean
Al doilea filistean
Scenografie
Costume
Coregraf
Maestru de cor
Sufleur
Regia tehnică
Asistent regie

 

Înregistrările difuzate pe canalul YouTube al instituției fac parte din arhiva Operei Maghiare din Cluj. Calitatea înregistrării variază în funcție de posibilitățile tehnice din perioada respectivă.