Noi debuturi la ,,Madama Butterfly”

Imagine
Pillangókisasszony

Joi, în 12 ianuarie, de la ora 18:30, Opera Maghiară vă invită la „Madama Butterfly, capodoperă a genului liric, compusă de Giacomo Puccini în 1904, pe un libret de L. Illica și G. Giacosa, după drama cu același nume de John L. Long și David Belasco.

Reprezentația de joi va aduce pe scena clujeană un spectacol de excepție aflat sub bagheta dirijorului, Horváth József care îi va reuni pe scenă pe artiștii: Barabás Zsuzsa – debut  (Madama Butterfly), Gáspárik Szilvia-Klára – debut  (Suzuki), Pataki Adorján (B.F. Pinkerton), Peti Tamás Ottó – debut (Sharpless), Modra Noémi (Kate), Laczkó Vass Róbert (Goro), Szabó Levente (Yamadori), Szilágyi János (Bonzo), Kovács FerencÁdám JánosMarosán Kristóf. Regia artistică este semnată de Vincent Liotta.

Ca toți compozitorii veriști, și Puccini a fost atras de subiectele exotice, de poveștile tragice ce se nasc din pasiuni puternice ale personajelor ce trăiesc în contexte istorice sau sociale nefavorabile. Astfel, istoria frumoasei Cio-Cio-san și a iubirii sale pentru Pinkerton, locotenent în marina Statelor Unite, va arăta lumii occidentale un model de credință, sinceritate, devotament și prețuire, valori a căror lipsă de reciprocitate vor conduce la deznodământul tragic. Cio cio san își va sacrifica din iubire credința, legătura cu strămoșii și cultura, Pinkerton, exponentul societății apusene, superficial și grăbit, o va părăsi, se va recăsători în țara sa, și după trei ani se va reîntoarce în Nagasaki doar pentru a-i lua copilul, rodul iubirii trecătoare pentru el, eterne pentru ea. Compozitorul va întruchipa muzical un personaj feminin de o tulburătoare frumusețe a melodicii și de un intens patetism al expresiei iubirii, suferinței și morții. În același timp recrearea atmosferei specifice prin intonații cu un colorit oriental, creionarea personajelor japoneze, Suzuki, Yamadori, Goro invocarea tradițiilor prin citarea unor cântece japoneze cum ar fi cel al nunții „Kimi ga yo”, și altele, au conferit dramei o veridicitate care a confirmat simțul dramaturgic al compozitorului, singurul creator din istoria muzicii căruia operele îi sunt în întregime incluse în repertoriul permanent al teatrelor de pretutindeni.

Prima premieră a operei ,,Madama Butterfly din 17 februarie 1904, de la Scala din Milano, în varianta inițială având doar două acte, a fost un eșec. Puccini a revizuit opera dându-i o amploare mai mare, trei acte, precum și roluri mai conturate, a doua premieră a avut loc la Brescia, în 28 mai 1904 cu un succes fulminant. Pentru Metropolitan Opera, Puccini a creat o a treia versiune, în 1906, iar la a patra premieră din Paris a îmbunătățit din nou partitura, pentru ca ultima revizuire, a cincea, realizată tot în 1907 să fie în fine cea care se cântă până astăzi.

Spectacolul este supratitrat în limbile română și maghiară.
Vă așteptăm cu drag!