Capodoperele lui Bartók la Opera Maghiară

Imagine
A kékszakállú herceg vára

Joi, 15 iunie ora 18:30, la Opera Maghiară din Cluj, are loc spectacolele ,,Castelul Prințului Barbă-Albastră” și ,,Mandarinul miraculos” de Béla Bartók.

,,Castelul Prințului Barbă-Albastră” este singura operă compusă de Béla Bartók, pe un libret scris de Béla Balázs, prezentată în primă audiție în data de 24 mai 1918, la Opera Regală din Budapesta.

Despre singura operă a lui Béla Bartók, Vladimir Deveselu scria: „Libretul, scris de Béla Balázs, cunoscut poet simbolist maghiar de la începutul secolului XX, se va îndepărta de intriga poveştii cu acelaşi titlu a lui Charles Perrault, renunţând la deznodământul fericit propus de scriitorul francez, oferindu-ne o desfăşurare şi un final în care misterul, caracterul vag şi înspăimântător explorează viaţa greu de pătruns a sufletului. Subiectul devine o poveste apăsătoare, de înfruntare între prinţul Barbă Albastră şi Iudita, a patra sa soţie, ce se confundă cu cele şapte momente ale deschiderii celor şapte uşi ale sălii celei mari a castelului, care ascund în spatele lor secrete tulburătoare. Suportul literar asigură în felul acesta un cadru psihologic ce depăşeşte fără îndoială povestirile chiar sângeroase evocate până la urmă de Perrault, cu trimiteri la un episod nu tocmai agreabil din istoria nobilimii franceze avându-l ca erou pe Gilles de Laval, sire de Rays, mareşal de Franţa, poreclit Barbă Albastră, spânzurat şi apoi ars la Nantes, în 1440, pentru nebuniile sale criminale; fără a mai vorbi că nu ne îndoim de faptul că el cunoştea şi povestea nevestelor lui Henric al VIII-lea al Angliei.”

Regia spectacolului este semnată de György Selmeczi, iar dirijor va fi Zsolt Jankó.

Béla Bartók: Mandarinul miraculos (1919 – 1924)

,,Bartók compune această piesă cu un simț muzical dramatic inegalabil. Fiecare moment se bazează pe imagini muzicale sugestive și clare. Figura fetei seducătoare și dansurile sale erotice sunt de fiecare dată acompaniate de solouri ale clarinetului. Primul client este un curtezan ofilit, imaginea sa comică reiese din muzica grotescă. Al doilea client este un student sfios, însuflețit de un solo simplu și duios de oboi. Sosirea mandarinului este acompaniată de o temă muzicală întunecată, exotică, cu trimiteri la personalitatea aparte, mistică a vizitatorului.” – Zsolt Jankó, dirijor

În viziunea coregrafului, dansul este modalitatea prin care trupul și sufletul devin una, făcând apel la acea forță ancestrală, primară: forța trupului. Acesta decide dacă dorim sau dacă merită să realizăm o acțiune. ,,Mișcarea corpului într-un spațiu influențează exteriorul, având astfel puterea de a induce schimbarea. Acest atuu trebuie exprimat și trăit prin intermendiul dansului, cu ajutorul căruia putem intra în contact cu Sinele primordial, cu vechi instincte, cu moștenirea noastră genetică, pe care o păstrăm din generație în generație încă de la începuturile rasei umane”, spune regizoarea Melinda Jakab.

Vă recomandăm aşadar un spectacol extraordinar care nu trebuie ratat.